cara menternak ayam aduan dan ciri fizikal ayam aduan super

PETERNAKAN

PETERNAKAN

AYAM ADUAN
Ayam aduan istimewa adalah ayam aduan yang punya kualiti terbaik dari sisi penampilan fizikal dan dari gaya bertarungnya. Ayam istimewa akan banyak dicari orang kerana selalu menang dalam setiap pertadingan. Kita boleh mencari ayam istimewa dari pelbagai jenis ayam aduan, seperti ayam saigon, ayam Filiphina, ayam Brazilian, ayam Burma dan lain sebagainya. Akan tetapi, dari sekian banyaknya jenis ayam aduan/petarung tersebut, ayam bangkok menjadi yg paling diminati dan dicari. Bagi anda yang belum begitu mengetahui seperti apa ciri-ciri ayam bangkok, berikut kami akan mengulas pembahasannya sebagai untuk tambahan pengetahuan untuk kita semua. Sila disimak! Ayam Bangkok Istimewa Selain dapat dilihat dari bagaimana gaya bertarungnya di gelanggang laga, ayam bangkok istimewa juga boleh dikenali daripada ciri-ciri fizikalnya. Bentuk fizikal tubuh memang sangat berpengaruh bagi kemampuan bertarung ayam aduan. Sehingga tak jarang para botoh tua menggunakan standard ini dalam menentukan sama ada suatu ayam tergolong istimewa atau biasa sahaja.

Secara umum, ciri fizikal ayam bangkok istimewa dibezakan menjadi ciri khas dan ciri umum. Ciri khas menjadi keutamaan utama sedangkan ciri umum hanya sebagai pelengkap tambahan sahaja. Adapun ciri khusus yang pasti dimiliki oleh ayam bangkok istimewa dengan gaya bertarung yang mempesona antara lain mempunyai bentuk kepala seperti buah pinang, postur tubuh panjang bulat, sayap rapat dan panjang, mempunyai paha yang bulat pipih dan pangkal ekornya besar dan kaku. Ciri-ciri umum yaitu ciri yg tidak harus ada pada ayam bangkok istimewa. Artinya, saat ciri khas sudah ada semua, maka ciri umum boleh diabaikan. Namun, akan lebih baik bila semua ciri ciri, baik khusus maupun umum, kedua-duanya ada pada tubuh ayam tersebut. Adapun ciri umum yang sebaiknya dimiliki mempunyai paruh yang panjang dan tebal menyerupai paruh helang, lehernya lurus dan tebal, dada bidang dan bahunya tunas, bulu ekornya lebat sehingga menyentuh tanah, lutut bengkok, kaki kering dengan sisik yang rapi, serta jarinya panjang dan halus. Memang tidak akan mudah bagi kita untuk mencari ayam bangkok dengan semua ciri di atas. Namun, apabila anda mencari ayam dengan ciri-ciri khusus yang lengkap, itu saja sudah cukup. Anda boleh melatih ayam tersebut menjadi ayam petarung/aduan juara ataupun menjadikannya sebagai induk pejantan bila ingin membudidayakannya. Mencari ayam bangkok istimewa juga boleh dilakukan dengan cara memilih ayam bangkok yg masih keturunan F1 dari ayam bangkok asli. Ayam jenis ini dapat dikenali daripada ciri fizikal antara lain badannya panjang dengan tulangan kaku dan kasar, suara kokoknya keras tapi pendek, serta di bahagian pangkal paha bahagian belakang, dijumpai bulu dengan warna yang sama dengan bahu, leher, dan belakangnya. Ayam bangkok istimewa keturunan F1 umumnya juga mempunyai pendar kuning pada pupil matanya. Namun ciri yang paling utama adalah dari kepadatan tulangnya. Ketumpatan tulang sangat berpengaruh terhadap kekuatan fizikal dan kelincahan ayam bangkok aduan di atas ring. Dalam menentukan jenis tulang ayam bangkok yang baik, anda boleh mengikuti penunjuk berikut ini:
1.) Makin rapat ruas tulang leher maka kualiti ayam akan semakin baik. 2.) Tulang sambungan antara kepala dan leher lebih baik tidak menonjol. 3.) Makin rapat celah sambungan leher dan bahu semakin baik. 4.) Makin bulat (tidak bidang) tulang pinggul semakin baik. 5.) Makin tebal tulang sayap dalam semakin baik. 6.) Makin lebar tulang dada semakin baik. 7.) makin rapat tulang supit semakin baik. 8.) Makin dekat jarak tulang dada belakang dengan supit

Nah demikianlah beberapa ciri ayam bangkok istimewa yang mungkin boleh dijadikan acuan apabila anda akan membeli Ayam Bangkok aduan. Perlu diketahui bahawa ciri-ciri tersebut biasanya sudah terlihat jika ayam masih dalam usia anakan dan ayam remaja. maka cermatlah dalam memilih sehingga usaha anda dalam merawat ayam bangkok aduan anda boleh benar-benar membuahkan hasil yang optimum.

PERAWATAN ANAK AYAM ADUAN

Ayam bangkok istimewa dapat diperoleh dari keturunan indukan ayam bangkok asli baka juara. Namun, modal itu saja sebetulnya tidak cukup. Rawatan menjadi kunci kedua yang menentukan kualiti si ayam nantinya. Adapun dalam masalah perawatan ayam bangkok ini, rawatan anakan menjadi sangat penting kerana di sinilah awal mula lahirnya ayam-ayam aduan yang berkualiti. Berikut akan kami jelaskan sedikit ilmu mengenai bagaimana cara merawat anak ayam bangkok yang tepat sehingga dapat tumbuh besar dengan cepat. Sila disimak!

Anak Ayam Bangkok 
Penjagaan anak ayam bangkok yang selama ini kami lakukan tidak pernah lepas dari lima aspek utama penanaman. Kelima aspek tersebut antara lain kandang, makanan, makanan tambahan, cabut bulu, dan perawatan yang intensif dalam kandang.

1. Perkandangan Anak Ayam Bangkok
Hal pertama yang perlu diperhatikan dalam cara merawat anak ayam bangkok yang baru lahir adalah berkaitan masalah kandang. Anak ayam yang baru lahir hingga usia 3 hari umumnya masih dalam keadaan kritikal dan terdedah mati. Rawatan pada masa-masa tersebut perlu dilakukan secara intensif untuk menekan jumlah kematian dan kerugian. Rawatan ayam bangkok baru lahir yang terpenting adalah dengan menjaga suhu dalam kandang supaya tetap hangat dan membolehkan adaptasi baginya dengan persekitaran baru. Menjaga suhu kandang secara semulajadi merupakan tugas dari induk babon ayam. Oleh kerana itu, anda boleh meletakkan induk babon bersama dengan anak ayam yang baru lahir. Akan tetapi bila terkendala kerana penetasan si ayam menggunakan mesin, anda juga boleh menggunakan bantuan lampu mentol untuk menjaga suhu dalam kandang anak ayam tersebut. Menetapkan suhu menggunakan mentol juga ada tekniknya. Umumnya, dengan ukuran kandang postal standard sebaiknya digunakan mentol 5 watt sahaja. Selain suhu, faktor penting dalam kandang yang perlu juga untuk diperhatikan adalah peredaran udara. Untuk kandang anak ayam yg baru lahir, sebaiknya dinding kandang mempunyai rongga yg lebih rapat untuk mencegah aliran udara secara langsung. Kerana aliran udara langsung boleh membuat anak ayam mati kerana bibit penyakit, terutama bila lokasi kandang tidak dipagar menggunakan batu bata.

2. Memberi makan anak ayam aduan
Hal selanjutnya yang harus diperhatikan dalam cara merawat anak ayam bangkok adalah masalah makanan. Beberapa botoh beranggapan bahawa pada usia 1-2 hari, anak ayam sebaiknya hanya diberi air saja. Keperluan nutrisi ayam masih dapat dipenuhi oleh kuning telur yang melekat pada bulu-bulunya. Lewat usia tersebut, makanan berupa pur boleh diberikan dalam jumlah sewajarnya. Adapun untuk menjimatkan perbelanjaan, makanan pur juga boleh dicampuri bekatul dengan perbandingan 4: 1. 
3. Makanan Tambahan anak ayam aduan
Menginjak usia 1 bulan, anak ayam bangkok boleh diberi makanan dengan komposisi yang berbeza. Para penternak ayam bangkok aduan berjaya umumnya menggunakan campuran makanan berupa pur dan susu tepung bayi dengan perbandingan 5: 1. Susu serbuk yang diberikan pada anak ayam bangkok usia 1-4 bulan berpengaruh besar terhadap pembentukan tulang, otot, bulu dan bahagian tubuh lainnya. Jika mungkin harga susu tepung di pasaran tidak sesuai dengan isi dompet anda, penggunaan susu serbuk bekas (tamat) juga masih aman dan dimungkinkan. 

4. Cabut Bulu 
Bulu-bulu yang tumbuh pada anak ayam bangkok menghabiskan banyak hidangan pemakanan daripada makanan yang diambil. Oleh kerana itu, jika anda ingin anak ayam bangkok anda cepat tumbuh besar, sebaiknya potong dan buanglah sebahagian daripada bulunya. Bahagian bulu yang dipotong para usia 3 minggu adalah bulu pada sayap dan ekor. Adapun ketika usianya sudah beranjak 2 bulan atau setelah bulu punggung dan bulu leher mula gugur, bulu-bulu yang tersisa haruslah segera dicabut juga, terutama pada bahagian dada dan pahanya. Pencabutan bulu ini selain dapat mengoptimumkan pengambilan makanan untuk pertumbuhannya, juga dianggap penting kerana dapat menebalkan kulit dari bahagian tubuh yang bulunya dicabut. 

5. Rawatan Rapi
Penjagaan anak ayam bangkok aduan hingga usia 6 bulan atau sehingga bulu rawis dan leher barunya tumbuh sebaiknya cukup di dalam kandang sahaja. Hal ini dilakukan untuk mengelakkan kehilangan tenaga ayam kerana ia terlalu banyak bermain. Tenaga yang seharusnya digunakan untuk pertumbuhan tubuhnya akan hilang bila ia sering diumbar. Oleh kerana itu, jika ingin mengumbarnya, berikanlah masa tidak lebih daripada 30 minit setiap harinya. Demikianlah beberapa tips yang boleh dilakukan sebagai cara merawat anak ayam bangkok agar cepat besar.

Baca juga cara beternak ayam kampung, cara beternak ayam cemani, cara beternak ayam serama dan cara beternak ayam petelur.

Belum ada Komentar untuk "cara menternak ayam aduan dan ciri fizikal ayam aduan super"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel