Pemilihan baka ayam aduan jenis pakhoy dan ayam saigon serta cara menternaknya

PETERNAKAN

PETERNAKAN

PETERNAKAN AYAM ADUAN 
Keistimewaan, kelebihan dan kelemahan ayam bangkok pakhoy serta yang bagus atau asli akan anda tahu secara jelas. Ayam pakhoy merupakan ayam aduan pemukul syaitan yang sering menyusahkan ayam bangkok dan ayam aduan lain di setiap perlawanan. Ayam pakhoy atau pakhoe ini mulanya di reka bentuk khusus untuk menghadapi kelajuan dan ketepatan ayam birma. Kerana kelajuan dan ketepatan pukulan yang mencukupi, kedatangan ayam ini sangat di gemari oleh para penghobi ayam aduan, sehingga tak hairan jika banyak pecinta ayam yang ingin mengumpul dan menjadikan ayam pakhoy ini menjadi jagoannya. Dan berikut ini saya akan huraikan tentang Ciri Ayam Pakhoy yang bagus dan Asli secara lengkap dan jelas. Namun sebelum kita memahami ciri dan kelebihan ayam pakhoy, ada baiknya kita memahami juga tentang ayam pakhoy itu sendiri.

Akhir-akhir ini banyak bermunculan generasi baru ayam aduan yang sangat luar biasa, salah satunya adalah ayam pakhoy. Setelah sekian lama dari hadirnya ayam aduan jenis burma yg juga banyak menarik perhatian para penghobi ayam aduan kerana kelajuan dan ketepatan pukulan yang tiada duanya, kini munculah ayam aduan yang sangat sesuai iaitu ayam pakhoy.

Ayam bangkok pakhoy atau ayam pakhoe adalah ayam aduan moden yang di hasilkan dari 4 darah ayam aduan yang berlainan jenis. Ayam pakhoy ini pertama kali di hasilkan oleh para penternak di Thailand tepatnya di kota Bangkok yang kemudian beredar luas ke beberapa negara termasuk Indonesia. Di Thailand ayam ini terkenal sebagai ayam pemukul syaitan yang sengaja di cetak untuk menghadapi kehebatan ayam burma yang baru-baru ini sukar di kalahkan oleh ayam bangkok itu sendiri. Dengan tubuh yang sangat berbeza daripada saiz yang paling kecil hingga ukuran yang terbesar, tentunya ayam pakhoy ini sesuai di gunakan untuk menghadapi semua jenis ayam aduan.

Ayam pakhoy merupakan salah satu ayam aduan yang banyak di gemari oleh penghoby ayam aduan di masa sekarang, kerana ayam bangkok pakhoy merupakan salah satu ayam aduan yang mempunyai keistimewaan unik dalam bertarung yaitu dengan menonjolkan gerakan yang cepat untuk melengkapi teknik bertarungnya. Secara umum, ayam bangkok pakhoy yang bagus adalah hasil perkahwinan dari ayam aduan daripada beberapa jenis. Untuk ayam bangkok pakhoy asli merupakan hasil perkahwinan 4 darah ayam aduan. Ayam bangkok pakhoy import rata-rata mempunyai kualiti yang lebih bagus, kerana di hasilkan dari 4darah ayam aduan yang masih ori, dan hal itu berbeza dengan ayam bangkok jenis pakhoy lokal yg sedikit lebih tebal, akantetapi lebih lambat gerakan ataupun tehniknya.

Ciri-ciri Ayam bangkok

Ayam bangkok pakhoy mempunyai pandangan dan postur sekilas hampir sama dengan ayam bangkok pada umumnya. Perbezaan yang ketara ayam pakhoy ini adalah mempunyai teknik yang tinggi, di antaranya mempunyai kelajuan dan ketepatan pukulan yang bagus. Oleh kerana itu ayam bangkok pakhoy di Thailand di kenal dengan sebutan ayam aduan pemukul syaitan atau pembunuh ayam birma yang di kenal dengan ayam syaitan. Ayam bangkok pakhoy mempunyai tetulang dan struktur tubuh hampir sama dengan ayam bangkok pada umumnya iaitu bertulang sedikit lebih tebal dan juga kasar, namun tidak setebal ayam bangkok. Kelebihan dari ayam pakhoy ataupun ayam modern saat ini sudah mengalami perkembangan yang positif bagi dunia perternakan ayam aduan, kerana dengan menyatukan atau kawin silang dari pelbagai baka ayam aduan mencipta ayam aduan dengan teknik yang hebat seperti ayam pakhoy ini.

Ciri ayam pakhoy dapat di ketahui dari fizikal atau tetulang, tehnik bertarung / karakter dan pukulan. Ketiga kombinasi yg di miliki ayam ini tentunya jarang di miliki oleh ayam aduan daripada baka lain baik dari ayam bangkok, Burma maupun saigon. Adapun secara umum ciri-ciri teknik dan pukulan ayam pakhoy tersebut adalah sebagai berikut:
  1. Ayam bangkok pakhoy mempunyai pukulan keras cenderung kearah badan dengan terlebih dahulu mematuk di sekitar leher dan ada juga ayam pakhoy yg tengok cepat lalu melepaskan pukulan kearah leher.
  2. Ayam bangkok pakhoy mempunyai teknik pukul cepat yg sering merapat ke badan lawan dengan gerakan lebih lincah dan cepat sebelum melepaskan pukulan.
  3. Ayam pakhoy sering melepaskan pukulan berulang ulang kali dengan habis-habisan atau mati matian yang terkesan tidak memberikan kesempatan lawan untuk menguasainya.
  4. Sering melakukan pukulan badan dan cepat menakluk lawan terutama ayam aduan yg mempunyai tetulang yg tipis seperti ayam burma
  5. ayam pakhoy mempunyai gerakan cepat dan menyesuaikan bahkan cepat mengimbangi teknik lawan yang sebagus apapun.
  6. Sering masuk sela-sela dan menyulitkan pukulan lawan.
  7. ayam pakhoy mempunyai pukulan keras dan mengejutkan lawan.
  8. Jika terdesak, ayam pakhoy mematuk di semua bahagian badan, baik bahu, bulu ataupun leher kemudian melepaskan pukulan kerasnya.
Di samping mengimbangi kelajuan yang di miliki oleh ayam birma, ayam pakhoy ini mempunyai tetulang yang lebih tebal dan lebih kuat dari ayam birma, sehingga ayam pakhoy lebih kuat dalam menahan pukulan. Oleh sebab itu dapat di simpulkan bahawa ayam pakhoy mempunyai gaya tarung sedikit lebih sempurna di bandingkan ayam birma. Namun pada dasarnya tidak menutup kemungkinan bahawa ayam birma dapat di kalahkan, kerana dunia ayam adalah misteri yang sukar untuk di tebak dan sesuai dengan bahasa keyakinan dalam adu ayam iaitu ayam dapat di kalahkan dengan ayam.

kelemahan

Ayam pakhoy selain banyak mempunyai kelebihan juga mempunyai kelemahan seperti halnya dengan ayam aduan lain. Berdasarkan penilaian dari para ahli ayam aduan bahawa ayam pakhoy ini rata-rata mempunyai mental yg jelek atau lebih bagus dari ayam bangkok, hal itu tentunya menjadi kan sebuah pertimbangan dan petunjuk bagi penghoby ayam jago untuk menyempurnakan kejadiannya dengan cara merawat dengan pemberian makanan yang bagus untuk menguatkan tulang . Kelemahan ayam pakhoy yang kedua iaitu ayam pakhoy sering mematuk lawan dari segala arah yang tentunya hal itu juga akan membuka peluang lawan untuk memegang dan memukulnya.

Memilih ayam aduan jenis ayam bangkok seperti ayam pakhoy untuk di jadikan sebagai ayam jagoan boleh di katakan lebih tepat, kerana demi mengejar ketertinggalan akan perkembangan ayam aduan. Itulah ciri ayam pakhoy penuh dengan keistimewaan dan kelemahannya.

CARA MENGETAHUI AYAM SAIGON ASLI

Kita tahu bahawa ayam Saigon berasal dari Vietnam. Di kalangan peminat dan penternak ayam aduan, jenis ayam ini kurang popular. Hal ini kerana brand ayam aduan itu ya ayam Bangkok. Di samping itu, masih sekurang-kurangnya penternak dan peminat jenis ayam aduan ini yang berminat dan mengetahuinya.

Walau bagaimanapun, bagi anda yang sudah mengetahui, kemudian berniat memilikinya, anda harus mempunyai pengetahuan yang cukup sebagai penanda aras atau dasar pertimbangan. Berikut ini kita akan mengulas tips dan menjelaskannya, cara mengetahui ayam Saigon asli Vietnam.

JENIS-JENIS AYAM SAIGON ASLI
  1. Ayam Saigon yang pada bahagian leher dan sebahagian kepalanya tidak ditumbuhi bulu sebagaimana ayam pada umumnya. Jenis Ayam Saigon paling umum dijumpai dan paling dikenali.
  2. Ayam Saigon berbulu nipis. Jenis Ayam Saigon umumnya mempunyai bulu tipis laiknya ayam babon, termasuk juga bulu ekornya yg pendek.
  3. Ayam Saigon berbulu penuh, sebagaimana laiknya ayam aduan pada umumnya.
Kelebihan ayam aduan Saigon
  1. Jenis ayam aduan yang satu ini (Ayam Saigon) mempunyai struktur tubuh dan tulang yang lebih besar dari ayam aduan Bangkok. Dan, kulitnya juga lebih tebal.
  2. Berat yang dimiliki Ayam Saigon lebih berat berbanding ayam aduan Bangkok atau ayam aduan Myanmar.
  3. Otot Ayam Saigon lebih berserabut. Konon, hal ini menyebabkan ia lebih kuat menerima pukulan dari pihak lawan.
Kekurangan ayam aduan Saigon
  1. Jenis dan teknik bertarung ayam aduan Saigon tidak bagus dan lambat
  2. Bulu-bulunya mudah pecah, tidak berkilat, kurang cantik. Kerana itu, gampang patah jika terkena pukulan lawan.
Baca juga cara menternak ayam pedaging, cara menternak ayam kampong, cara menternak ayam petelur, cara menternak ayam serama dan cara menternak ayam hutan.

Belum ada Komentar untuk "Pemilihan baka ayam aduan jenis pakhoy dan ayam saigon serta cara menternaknya"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel