Tips Pemberian Makanan Ayam Aduan Terbaik Sesuai Jenis Ayam dan Jenis Makanan Ayam Aduan Umur 3 Bulan dan Cara Rawatannya

PETERNAKAN

PETERNAKAN

Tips Pemberian Makanan Ayam Aduan Terbaik Sesuai Jenis Ayam

Pemberian makanan ayam aduan terbaik merupakan cara yang tepat agar ayam aduan tersebut menang ketika bertanding. Biasanya ayam bangkok untuk aduan sendiri diberi makanan tepat berdasarkan jenis yang telah dimiliki oleh ayam itu sendiri. Sehingga ayam tersebut dapat bermotivasi untuk mengeluarkan kemampuannya dengan maksimum ketika bertarung. Jika ayam aduan diberikan makanan yang corak dan menunya salah justeru boleh membawa maut sebab makanan ini termasuk faktor paling penting untuk ayam aduan ketika menjalani pertarungan.

Pemberian makanan untuk ayam aduan disesuaikan dengan jenis ayam aduan tersebut, termasuk cara paling tepat agar ayam aduan pun boleh bertarung dengan baik semasa di arena pertarungan. Misalnya saja, jenis ayam aduan anda berjenis ayam aduan dengan pukulan ringan, maka anda harus memberi makanan yang boleh membuat badan ayam lebih ringan. Untuk lebih jelasnya, ada beberapa jenis makanan terbaik untuk ayam aduan tergantung dari jenis ayam itu sendiri seperti di bawah ini:

1. Makanan Ayam Aduan Jenis Semi

Untuk ayam bangkok yg tergolong dalam Type semi mempunyai ciri khas dengan pukulan yang tidak terlalu keras. Adapun ayam aduan yang tergolong dalam kumpulan ini seharusnya diperlakukan melalui rawatan intensif sebab jika anda salah memberikan makanan ayam aduan terbaik untuk jenis ini maka ayam tersebut akan kehabisan tenaga ketika bertanding. Maka dari itu, ada baiknya jika anda memilih makanan yang terbaik dengan memberikannya makanan berupa campuran beras merah dan jagung. Akan tetapi, anda juga perlu untuk mempertimbangkannya sebab makanan tersebut dapat membuat tubuh ayam lebih berat.

2. Makanan Ayam Aduan Jenis Taji

Bagi ayam aduan jenis taji ini biasanya ketika bertarung tak terlalu banyak memerlukan tenaga besar daripada ayam tergolong dalam kumpulan pukul. Hal ini kerana ayam dengan jenis ini tak mengeluarkan tenaga terlalu banyak dengan berlebihan layaknya ayam pukul. Jenis ayam aduan ini ketika bertarung memerlukan badan ringan agar mempermudah dan menyokong naiknya ayam bangkok aduan ini. Adapun jenis makanan yang baik bagi jenis ayam aduan ini dengan cara memberikannya makanan bijirin, agar tubuh ayam lebih ringan. Di samping itu, bijirin juga mempunyai kandungan karbohidrat cukup yang diperlukan ayam taji ini.

3. Makanan Ayam Aduan Jenis Pukul

Jenis ayam pukul ketika bertarung biasanya mengeluarkan tenaga begitu besar. Apalagi bila ayam aduan ini mempunyai pukulan yang berat. Jenis ayam aduan dengan pukul berat tentunya memerlukan tenaga lebih besar. Adapun jenis makanan ayam aduan terbaik untuk jenis ayam ini adalah jagung sebagai makanan utamanya. Hal ini kerana jagung merupakan jenis makanan dengan kandungan karbohidrat di dalamnya. Adapun karbohidrat ini begitu penting dan sangat diperlukan jenis ayam ini sebab ayam aduan ketika bertarung nantinya menyerap karbohidrat lebih dulu kemudian ia akan menyerap protein untuk dijadikan sumber tenaga.

Berdasarkan jenis-jenis ayam aduan di atas, sebelum pemberian makanan untuk ayam sebaiknya anda memahami lebih dulu jenis ayam yg anda miliki tersebut. Hal ini tentunya sangat penting agar pemberian makanan yg anda berikan tepat untuk menyokong ayam bangkok aduan agar mengeluarkan kemampuannya secara maksimum. Pastikan anda memberikan makanan yang tepat agar tidak menjejaskan keupayaan sang ayam semasa bertarung. Di samping itu, selain makanan pokok yang diberikan anda juga boleh memberikan tambahan makanan pelengkap yang lain agar menambah stamina sang ayam. Di samping itu, agar hasilnya lebih maksimum anda sebaiknya melakukan rawatan ayam aduan dengan tepat selain memberinya makanan ayam aduan terbaik.

Jenis Makanan Ayam Aduan Umur 3 Bulan dan Cara Rawatannya

Jenis makanan ayam aduan umur 3 bulan. Merawat anak ayam yg usianya 0-3 bulan memang tidaklah mudah. Sebab ayam aduan di usia 3 bulan ini memerlukan rawatan khusus supaya nantinya anakan ayam ini boleh menjadi juara. Sebenarnya anda boleh melakukan penjagaan anak ayam aduan dengan mudah agar ayam yang berkualiti tinggi, boleh dengan mempertimbangkan faktor makanan ayam yang berdasarkan standard, juga dengan teknik rawatan yang tepat dan sesuai demi kelangsungan hidup anakan ayam aduan tersebut.

1. Penjagaan Anak Ayam Aduan 0-3 Bulan

Untuk anak ayam aduan atau Anak ayam bangkok yang dipisahkan secara langsung dari indukannya ketika mula mengeram, tentunya lebih bagus berbanding anak ayam yang diasuh ibunya sendiri. Hal ini kerana, ayam yang dipisahkan saat mengeram, tentu lebih mudah untuk belajar mandiri. Di samping itu, ia pun akan belajar untuk bertahan hidup tanpa menggantungkan hidupnya kepada induk. Anda harus mengusahakan agar boleh memisahkan anakan tersebut secepat mungkin. Bahkan bila perlu anda memisahkannya ketika anakan ayam tersebut baru menetas. Anda boleh membuatkannya box secara khusus untuk anakan ayam.

Selain itu, anda juga boleh memakai bola lampu untuk memanaskan badan sang anakan ayam aduan tersebut. Sehingga, sang ibu pun tidak lama untuk bertelur kembali. Hal pertama yang wajib dipersiapkan untuk memelihara anakan ayam aduan atau bangkok ini iaitu kandang anakan ayam yg perlu diperhatikan, baik itu berbentuk kandang postal dan kandang box khusus. Sehingga bila ayam sudah dewasa, maka anda pun boleh membuatkannya kandang berbentuk kandang umbaran atau ren untuk dijadikan tempat perkahwinan ayam.

Bagi ayam yang telah berusia 2-3 bulan, anda boleh membuatkannya kandang berbentuk ren. Hal ini kerana ayam yang berusia 2-3 bulan lebih memerlukan kandang lebih luas agar dapat bergerak bebas serta untuk melatih bahagian otot-otot di tubuhnya supaya tetap dapat bergerak. Di samping itu, anda juga boleh membuatkannya tenggeran untuk ayam supaya ayam boleh bersenam lewat naik turun tenggeran tersebut.

2. Pemberian Makanan Ayam Aduan Usia 3 Bulan

Pemberian pakan ayam aduan umur 3 bulan merupakan faktor terpenting untuk kehidupan sang anakan ayam. Di usia awal tentunya ayam aduan atau bangkok memerlukan makanan untuk boleh membuat bahagian tulangnya lebih kukuh sehingga nantinya ketika ia tumbuh besar boleh menjadi juara ketika bertanding atau bertarung. Adapun makanan yg tepat untuk anak ayam aduan yang berusia 0-3 bulan iaitu voor 592. Untuk cara pemberian makanan ini, boleh memberikan anakan ayam aduan berbentuk voor yg kering. Di samping itu, anda pun boleh mencampurkannya memakai air. Akan tetapi, apabila mencampurkannya dengan air pastikan untuk memeriksa makanan tadi tiap hari sebab ditakutkan adanya cendawan di makanannya.

Ketika usianya sudah menginjak 3 bulan, maka anda pun perlu menukar jenis makanan ayam aduan / bangkok ini. Adapun makanan yg sesuai untuk adalah jenis voor 594 lalu dicampur nasi sedikit sahaja. Di usia ayam bangkok ini biasa masih berada pada masa pertumbuhan, untuk itu anda perlu menambah pengambilan vitamin berikut kalsium supaya anakan tumbuh besar. maka harus mengusahakan memberinya makanan dengan teratur dan rutin 3 kali dalam sehari.

Pemberian makanan pada anakan ayam tentunya harus disesuaikan dengan umur anak ayam itu sendiri. bila pada usia 3 bulan memberinya voor 594, berbeza lagi untuk usia anak ayam yang sudah menginjak 6 bulan. Di usianya yang 3 bulan, anda perlu memberikan makanan ayam aduan umur 3 bulan yang teratur agar ayam tumbuh dengan baik!

Meningkatkan dan Mengembalikan Stamina Ayam Aduan Sebelum dan Sesudah Bertanding

Stamina ayam aduan menjadi bahagian utama yg sangat penting untuk diperhatikan dalam suatu pertandingan laga aduan. Selain itu, para pemilik dari ayam tersebut pun juga harus lebih teliti dalam mensiasati cara agar ayam tersebut boleh dengan mudah memenangi pertandingan itu tadi. Tidak hanya tehnik saja, ternyata cara untuk merawat ayam aduan juga termasuk dalam perkara penting, baik itu rawatan sebelum pertandingan atau bahkan rawatan selepas pertandinga tersebut berlangsung. Kerana itulah bagi anda yg ingin mengikut sertakan ayam aduan kesayangan yang anda miliki dalam sebuah laga, maka cubalah untuk memberi perhatian kepada bentuk rawatannya itu sendiri, seingga ayam aduan tersebut pun akan mempunyai stamina yg kuat serta lebih tangguh saat masuk dalam kawasan laga.

Berikut ini adalah beberapa bentuk tips yg boleh penulis jelaskan dalam teknik serta cara merawat ayam aduan sebelum dan sesudah laga pertandingan berlangsung, antaranya:
  • Lakukan latihan lari memainkan dengan mengelilingi kurungan
  • Melakukan umbar di pasir
  • Abar dengan paruhnya yang dibungkus
Tiga cara atau teknik yang sudah disebutkan pada bahagian di atas tadi merupakan kaedah yang paling tepat untuk membuat stamina ayam aduan meningkat menjadi lebih baik dan kuat. Namun jika ayam aduan yang anda miliki akan segera melangsungkan laga, maka sebaiknya ayam tersebut juga mengikuti beberapa bentuk latihan serta rawatan di bahagian bawah ini:
  1. Pastikanlah agar ayam aduan anda setiap harinya iaitu pada pukul 9 hingga 12 mulai dimandikan dan dijemur di bawah sinar matahari.
  2. Berilah ayam tersebut makanan sehari-hari secara lebih teratur. Selain itu, tambah pula pengkonsumsian dari satu butir telur itik, dan vitamin B kompleks sebanyak satu minggu sekali dengan pengkonsumsian pada waktu petang atau sore hari. akantetapi untuk pengkonsumsian dari makanan yg satu ini sebaiknya dihentikan apabila menjelang 3 hari sebelum aktiviti laga bermula.
Setelah beberapa langkah di bahagian atas dilakukan, maka ketika memasuki masa sebelum pertandingan, sebaiknya sediakan ayam aduan anda dengan melakukan beberapa cara di bahagian bawah ini:
  1. Melakukan rawatan seperti biasa atau rawatan rutin harian
  2. Seminggu sebelum laga pertandingan dilakukan, sebaiknya ayam aduan tersebut anda berikan panambah stamina seperti halnya penggunaan limau pecel, kemudian madu dan juga telur.
  3. 5 hari sebelum waktu untuk pertandingan dilakukan, maka ayam aduan tersebut pun sebaiknya anda berikan ubat atau suntikan ayam dengan jenis ubat neurobion, hal ini berguna untuk membuat ayam mempunyai stamina yang lebih baik. Namun ketika melakukan rawatan yang satu ini, pastikanlah agar ayam tersebut menghentikan pengkonsumsian jamu yang mungkin biasanya ia pengambilan sebelumnya.
  4. Pada hari ke 1 dan 2 dari 5 hari sebelum masa perlawanan, biasanya ayam aduan akan diasingkan terlebih dahulu,
  5. Sementara untuk hari ke 3, ayam aduan tersebut boleh anda beri makan seperti biasanya, tetapi selepas ia dilepaskan pastikanlah agar ia memasuki kurungannya kembali dan tidak dikeluarkan hingga memasuki hari ke 5.
  6. Untuk hari ke 5, anda boleh memberikan doping pada ayam aduan tersebut agar stamina dapat terjaga dan meningkat dengan lebih baik.
Di samping melakukan beberapa tahapan langkah sebelum mengadakan laga, ada juga beberapa langkah yang boleh anda lakukan untuk menjaga stamina ayam terjaga dengan baik, diantaranya:
  1. Melakukan suntik teramisin 0.5 yang boleh diperolehi dari kedai ubat ternakan
  2. Berikanlah betadine pada luka ayam aduan anda akibat dari pertarungan yang dilakukan olehnya
  3. Untuk mengelakkan jangkitan, maka ayam tersebut boleh dimandikan dengan air rebusan daun sirih serta halia.
  4. Mandikan pula ayam dengan air hangat agar luka dapat mengelupas.
  5. Berikan makanan yang berserat untuk mengembalikan stamina ayam aduan tersebut.
Baca juga cara menternak ayam kampong, cara menternak ayam cemani, cara menternak ayam petelur, cara menternak ayam turky dan cara menternak ayam serama

Belum ada Komentar untuk "Tips Pemberian Makanan Ayam Aduan Terbaik Sesuai Jenis Ayam dan Jenis Makanan Ayam Aduan Umur 3 Bulan dan Cara Rawatannya"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel